A köztudatban talán már jobban elterjedt fogalom az energetikai tanúsítvány. A tanúsítvány birtokában a vevő meg tud győződni az ingatlan energetikai minőségéről, osztályáról, így energiatudatos döntést tud hozni az adott ingatlan megvásárlása során.
Ingatlan adásvételi szerződés esetén a vonatkozó jogszabály (176/2008. (VI. 30.) Korm. rendelet az épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról) alapján az eladónak kötelező energetikai tanúsítványt készíttetnie a szerződés tárgyát képező ingatlanról és a tanúsítványt a vevő részére át kell adni. Az energetikai tanúsítvány 5 évig hatályos.
A jogszabály azt is előírja, hogy az adásvételi szerződésben kötelezően rögzíteni kell azt a tényt, hogy kell-e energetikai tanúsítványt készíteni, továbbá a szerződésben fel kell tüntetni az energetikai tanúsítvány azonosító számát (HET szám). Amennyiben a vevő a vételár kifizetéséhez hitelt vesz fel, akkor néhány bank másolatban kéri az energetikai tanúsítványt.
Az energetikai tanúsítványt a földhivatalba nem szükséges benyújtani.
Energetikai tanúsítványt nemcsak az ingatlan eladása esetén kell készíttetni, hanem az ingatlan bérbeadása esetén is.
Az energetikai tanúsítvány meghatározza az adott ingatlan energiafelhasználási jellemzőt, valamint javaslatot ad a korszerűsítésére és az azzal elérhető besorolási szintre.
Ugyanilyen fontos dokumentum a villamos-biztonsági felülvizsgálat alkalmával készülő jegyzőkönyv, amely képet ad a villamos-hálózat állapotáról, minőségéről, az esetlegesen javítandó részekről. Ennek elkészítése mind ez eladó, mind a vevő érdekében erősen javasolt, főleg használt ingatlan vásárlása esetén.
Ingatlan adásvételével kapcsolatos ügyeikben keressék bizalommal Ügyvédi Irodánkat!